Zaangażowanie pracowników
A gdyby tak w Twojej firmie wszyscy pracownicy w pełni angażowali się w swoją pracę…
Zaangażowanie pracowników – dlaczego to takie ważne?
Zaangażowani pracownicy to marzenie każdego pracodawcy. To właśnie oni realizują swoje cele i zadania najlepiej jak potrafią, często nawet przewyższając oczekiwania pracodawcy. Ich codzienne działania, nawet te najdrobniejsze, w znaczny sposób wpływają na sprawne i efektywne funkcjonowanie firmy. Zaangażowani pracownicy to szczęśliwi pracownicy 😊 Są oni pozytywnie nastawieni do codziennych zadań, interesują się pracą nie tylko dlatego, że stanowi dla nich źródło dochodu, ale także dlatego, że ją lubią, są nią zaciekawieni i często gotowi do większego wysiłku. Chętnie podejmują się więc realizacji nowych zadań, biorą udział w projektach, wspierają kolegów i mają proaktywną postawę, a także w pełni identyfikują się z firmą, jej misją i wartościami. Swoją pozytywną postawę pokazują w codziennych kontaktach z klientami i współpracownikami i chętnie dzielą się swoimi pozytywnymi opiniami o firmie ze znajomymi i rodziną, stając się tym samym ambasadorami firmy.
To właśnie oni stanowią dla firmy kluczowy kapitał, budują przewagę konkurencyjną i stanowią bardzo ważne źródło dochodów.
Badania pokazują, że wysoce zaangażowani pracownicy mogą podwyższać wyniki biznesowe nawet o 30 % i osiągają kilkakrotnie lepsze wyniki od swoich niezaangażowanych kolegów.
W związku z tym, kluczowym celem każdej organizacji powinno być dążenie do maksymalizacji zaangażowania pracowników.
Podniesienie poziomu zaangażowania pracowników – jak to zrobić?
W podejmowaniu działań ukierunkowanych na podniesienie poziomu zaangażowania, pierwszym krokiem może być przeprowadzenie ankiety zaangażowania i satysfakcji z pracy. Jest to obiektywne badanie ankietowe pokazujące poziom zaangażowania, opinie i nastroje pracownicze w kluczowym dla firmy zakresie. Pozwala ono także poznać oczekiwania pracowników i ich poziom entuzjazmu w miejscu pracy.
Na rynku dostępnych jest wiele gotowych narzędzi, jednak firmy konsultingowe i agencje doradztwa personalnego tworzą też narzędzia szyte na miarę danej organizacji. Aby uświadomić sobie wartość badania zaangażowania i satysfakcji, warto choćby samodzielnie pochylić się nad jednym z prostych i dostępnych powszechnie narzędzi (Test G12), które jest możliwe do przeprowadzenia przez każdego Managera, a przedstawiam je poniżej artykułu.Test G12 można przeprowadzić zarówno w formie pisemnej, on-line, jak i podczas otwartych rozmów z pracownikami.
Narzędzie to w doskonały sposób bada różne aspekty składające się na zaangażowanie pracownika i sukces organizacji, lecz jeśli firmie zależy na tym, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje w najważniejszym dla niej obszarze, to warto sięgnąć też po bardziej rozbudowane formy.
Zarówno w tym badaniu, jak i w innych bardziej rozbudowanych, kluczową rolę odgrywa zebranie wniosków i praca z wynikami. Wyniki staną się punktem wyjścia do udoskonalenia lub zmiany strategii personalnej, wdrożenia i udoskonalenia procesów i narzędzi z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji.
Planując działania poankietowe należy wziąć pod uwagę hierarchię potrzeb (piramida Maslowa), gdzie zaspokojenie podstawowych potrzeb (np. patrz pytania 1-3 w Teście G12) jest konieczne, aby móc sprostać potrzebom wyższego rzędu (kolejne pytania, np. dot. rozwoju i samorealizacji).
Jeśli więc Twój pracownik nie wie, co należy do jego obowiązków, za co ponosi odpowiedzialność w pracy, nie ma podstawowych narzędzi do pracy, to nie ma sensu stwarzać mu możliwości rozwoju dopóki nie zabezpieczysz jego podstawowych potrzeb. W innym przypadku działania nie tylko nie przyniosą rezultatu, a wręcz pogłębią uczucie niezadowolenia i brak zaangażowania.
Bardzo istotną rolę w planowaniu i wdrażaniu wypracowanych na bazie wyników badania rozwiązań, a tym samym kluczową rolę w budowaniu zaangażowania i motywacji pracowników, mają przede wszystkim managerowie, mający bezpośredni i codzienny kontakt z pracownikami. Manager, który chce wpływać na zaangażowanie swoich pracowników i podnoszenie ich wydajności, powinien rozpocząć ten proces od zadania sobie kilku pytań:
Jakie są moje oczekiwania względem zespołu i współpracowników?
Czy moi pracownicy znają moje oczekiwania i swoje zadania?
Jakie są moje główne cele?, Co jest moim priorytetem?
Co jest niezbędne do realizacji moich celów?
Czy słucham swoich pracowników?
Czy znam mocne i słabe strony mojego zespołu?, Czy wspieram pracowników w rozwoju?, Jak zarządzam kompetencjami mojego zespołu?
Jak często udzielam im informacji zwrotnej? Czy włączam wyrażanie uznania w codzienne działania?
I najważniejsze:
Co robię, aby wzbudzić w moich pracownikach poczucie sprawczości i czy stwarzam warunki do autorefleksji, tak by sami chcieli zastanowić się, jak mogą podnieść swój poziom satysfakcji z pracy i zaangażowania, a tym samym podnieść swoją efektywność…
Bo tak naprawdę pracownicy chcą się angażować w swoją pracę i mieć pozytywny wpływ na całą organizację, tylko musimy ich trochę do tego zainspirować i dać im szansę podzielenia się spostrzeżeniami i odczuciami na temat organizacji, a tym samym dać im możliwość dbania o dobro firmy😊
Test G12
- Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?
- Czy mam do dyspozycji narzędzia niezbędne do dobrego wykonania pracy?
- Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?
- Czy w ciągu ostatnich 7 dni czułem się choć raz doceniony?
- Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy?
- Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie, abym się dalej rozwijał?
- Czy w pracy liczy się moje zdanie?
- Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?
- Czy moim współpracownikom zależy na tym, aby pracować jak najlepiej?
- Czy znalazłem w pracy mojego najlepszego przyjaciela?
- Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?
- Czy miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?
Źródło testu G12: www.gallup.com